Internetmarketing is de goedkoopste manier om uw doelmarkt te bereiken, ongeacht de grootte van uw bedrijf.
Maar wat is internetmarketing eigenlijk?
Internetmarketing definiëren
Internetmarketing, ook wel online marketing genoemd, is het proces waarbij een bedrijf of merk en zijn producten of services via internet worden gepromoot met behulp van tools die helpen bij het genereren van verkeer, leads en verkopen.
Internetmarketing een vrij brede term die een reeks marketingtactieken en -strategieën omvat, waaronder inhoud, e-mail, zoeken, betaalde media en meer.
Tegenwoordig wordt internetmarketing echter vaak door elkaar gebruikt met ‘contentmarketing’.
Waarom?
Omdat contentmarketing de internetmarketing van het heden en de toekomst is.
Content Marketing Institute definieert contentmarketing als:
Een strategische marketingbenadering gericht op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente inhoud om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden – en uiteindelijk om winstgevende acties van klanten te stimuleren.
Zie het zo: contentmarketing (of inkomende marketing) staat haaks op traditionele reclame (uitgaande marketing), en in directe integratie met de patronen en gewoonten van de generatie van vandaag.
We willen niet verkocht worden, we hebben onze ad-blockers aan en we kijken nauwelijks meer naar de kabel.
Contentmarketing biedt content die onze pijnpunten aanpakt, en is er wanneer we dat willen.
Hier is een geweldige illustratie van dat van Voltier Digital:

Contentmarketing versus traditionele advertenties
Dit is het evolutionaire pad achter de gemoderniseerde vorm van marketing die vandaag de dag het meest succesvol is.
Verkopen werkt niet meer (oftewel traditionele reclame).
Waarom?
Traditionele reclame richt zich op het pushen van boodschappen naar de consument om ze aan de koop te krijgen.
Het is onderbrekend, obstructief en opdringerig.
Hij roept: “Hé, kijk naar mij!” Terwijl hij met zijn armen zwaait.
U kunt proberen oogcontact te vermijden, maar traditionele advertenties zijn persistent.
U weet hoe traditionele advertenties eruitzien omdat u er elke dag mee wordt gebombardeerd.
Denk aan tv-commercials, billboards, tijdschriftadvertenties, radioadvertenties en webbanneradvertenties.

Advertenties zijn er al lang, zoals blijkt uit deze traditionele advertentie voor “eerlijk tot goed” koffie uit de jaren 1950.
Advertenties werken mogelijk nog steeds op sommige strategische plaatsen.
Maar internetgebruikers kunnen gewoon weg klikken van advertenties als ze deze niet willen zien.
Dat is precies wat er gebeurt.
Volgens een PageFair-rapport maken 615 miljoen apparaten die momenteel worden gebruikt gebruik van adblockers. Bovendien is het gebruik van ad blocker alleen al in 2016 met 30 procent toegenomen.
Je weet het, ik weet het, iedereen weet het.
Advertenties zijn vervelend.
En ze zijn niet meer de manier waarop consumenten de voorkeur geven aan nieuwe producten.
In plaats van dat bedrijven zich in de gezichten van consumenten schuiven, moeten ze een andere, zachtere aanpak kiezen.
Contentmarketing is precies dat.
Merken en marketeers die het gebruiken, publiceren inhoud die hun doelgroep leert, inspireert, begeleidt of een probleem oplost.
Met enkele handige trucs kunnen de doelen die inhoud op internet vinden zonder dat ze erop worden gedrukt.
Als de prospects iets nuttigs halen uit de inhoud, blijven ze terugkomen voor meer.
Eindelijk kunnen consumenten organisch communiceren met het merk en hun inhoud delen op sociale media.
- Vertrouwen is vervalst.
- Autoriteit is gevestigd.
- Verbindingen gebeuren.
Deze loyale volgers kunnen vervolgens worden omgezet in leads en verkopen – uiteraard.
Al het bovenstaande gebeurt met een focus op het geven van waarde aan de gebruiker.
Help gebruikers – bied hen waarde en zij zullen u daarvoor belonen.
Dat is waar internetmarketing / contentmarketing centraal staat.
Waarom internetmarketing?
Nu je weet wat internetmarketing is, vraag je je misschien nog steeds af waarom er zoveel hype is.
Welnu, de hype is volledig onderbouwd.
Internetmarketing heeft keer op keer bewezen succesvol te zijn.
Hier zijn enkele statistieken verzameld op internet om u een idee te geven waarom internet- / contentmarketing hoog staat:
- Tegen 2019 is contentmarketing een industrie met een waarde van € 313 miljard.
- 91 procent van de bedrijven is al overtuigd van de kracht ervan en heeft het al overgenomen als een essentiële marketingtactiek.
- Contentmarketing kost 62 procent minder dan traditionele, uitgaande marketing, maar levert 3x zoveel leads op.
- Als u een klein bedrijf bent met een blog, haalt u 126 procent meer loodgroei dan uw concurrenten zonder blog
- Als u een blog hebt en inhoud publiceert, krijgt u waarschijnlijk gemiddeld 434 procent meer geïndexeerde pagina’s op Google
En er is meer.
Uit mijn eigen inspanningen op het gebied van contentmarketing heb ik mijn kleine onderneming zien opkomen.
Met 99 procent van onze focus op contentmarketing zijn we erin geslaagd onze waarde te laten groeien tot een goed draaiend onderneming.
Bottom line: dit spul werkt.
5 Inhoudsvoorbeelden: waarde bieden voor grote opbrengsten
Lezen over goede contentmarketing is niet genoeg om echt te begrijpen hoe het werkt. In plaats daarvan moet je het in actie zien om de fundamentele waarde ervan te begrijpen.
Omdat wanneer inhoud echt goed is, het geweldige dingen kan doen.
Hier zijn enkele topvoorbeelden van inhoudstypen van merken die contentcreatie uit het park hebben geslagen.
- Blogberichten en artikelen

Een van de meest voorkomende inhoudstypen zijn blogberichten en artikelen.
Met name een blog is een geweldig inhoudsplatform omdat het je een basis biedt voor veel berichten, pagina’s en inhoud die allemaal naar je site verwijzen.
Zie een blog als een boomstam. Je individuele blogberichten zijn de vertakkingen die reiken tot in de hoeken van het internet en zoekmachines. Gebruikers kunnen uw filialen vinden en volgen ze terug naar uw kernsite. Dat geeft u meer kans op leads en verkopen.
Kijk voor een goed voorbeeld van het bloggen van content naar Content Marketing Institute. Ze creëren een schat aan waardevolle, nuttige inhoud voor contentmarketeers om te onderwijzen, instrueren, begeleiden of inspireren.
Het resultaat?
Toegewijde fans, volgers en klanten voor hun evenementen, training en advies.
- Infographics
Infographics zijn leuke, visuele manieren om waardevolle informatie te presenteren.
Ze gebruiken grafieken, grafieken, afbeeldingen en illustraties om concepten uit te leggen. Dit type inhoud is gemakkelijk verteerbaar en volledig deelbaar.
Hier is een fantastisch voorbeeld van een infographic over het bakken van brood van RJ Zaworski:

En hier is nog een zeer gedeelde infographic van Curata over de anatomie van een content marketeer:

- Case Studies
Een andere populaire en effectieve vorm van inhoud is een case study.
Over het algemeen is een case study een diepgaande kijk op een actie die uw merk of bedrijf heeft uitgevoerd en die meetbare resultaten voor succes heeft opgeleverd.
Meestal vertaalt dit zich in iets dat u voor een klant hebt bereikt.
Hier is een geweldig voorbeeld van een case study door Fractl:

Daarin laat het bureau zien hoe ze een succesvolle contentcampagne voor een onroerendgoedmerk hebben uitgevoerd. Ze praten over hoe het samenkwam, het ‘waarom’ van het project en de resultaten (gepresenteerd in meetbare statistieken).
Dit soort inhoud is een geweldige vertrouwensbouwer om voor de hand liggende redenen.
- Podcasts
Voor degenen onder u die huiveren bij het denken aan het schrijven van een blogpost of diepgaand artikel of case study, zijn er contentmedia voor u.
Podcasts zijn enorm
Ze zijn vergelijkbaar met de verhalen en nieuwsradioshows van weleer, behalve dat mensen ze kunnen downloaden en naar afleveringen kunnen luisteren, wanneer en wanneer ze maar willen.
Als u een goede spreker of interviewer bent, kan dit inhoudsformaat geweldig zijn voor het delen van waardevolle informatie met uw publiek.
Bekijk bijvoorbeeld de Search Nerds van Search Engine Journal, over SEO, betaald zoeken, sociale media en contentmarketing.
- Video’s
Video’s zijn op dit moment het populairste inhoudstype.
De statistieken zijn verbluffend. Volgens Social Media Today:
- Tegen 2021 halen video’s 82 procent van al het internetverkeer
- Elke dag wordt er meer dan 500 miljoen uur aan video verbruikt op YouTube
- Het is gemakkelijk om te zien waarom video’s domineren.
Video’s zijn eenvoudig te consumeren, ze zijn vermakelijk en ze spreken het huidige tekort aan aandacht aan waar we last van hebben wanneer we op internet surfen.
Bekijk het YouTube-kanaal van Neil Patel voor een goed voorbeeld van een marketeer die het meeste uit video-inhoud haalt:

[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k1ti0pfk’ custom_class=” admin_preview_bg=”]
Wat u nodig hebt voor internetmarketing
Dus je bent helemaal aan boord voor dit internetmarketing-ding.
Je houdt van het idee om creatief te worden, waarde te delen met je prospects / doelgroep en organische loyaliteit en klantrelaties op te bouwen.
Wacht even.
Je kunt hier niet zomaar blindelings in springen.
U moet eerst de belangrijkste onderdelen van succesvolle internetmarketing begrijpen.
Ze bevatten:
Een contentmarketingstrategie
Contentmarketing zonder strategie zal uiteindelijk mislukken – het is gewoon de trieste waarheid.
Je moet een richting, een plan, de juiste hulpmiddelen en manieren hebben om je voortgang te meten als je ergens verwacht te komen.
Hier zijn de belangrijkste basisprincipes van content marketingstrategie:
- Goals.
Dit is van vitaal belang. Je moet weten waar je naartoe wilt, en welk succes er voor jou (en jij alleen) uit zal zien, voordat je de weg kunt ingaan om daar te komen. - Uw merk Persona en doelgroep.
Wanneer u uiteindelijk begint met het maken van inhoud, moet u weten met wie u praat en uw merkstem aanpassen om hen uniek aan te spreken. Als u zich niet op de juiste doelgroep richt (die mensen die naar u toe zullen leunen om te horen wat u zegt), zult u geen succes vinden. En als u geen manier kunt vinden om op te vallen, gaat u op in de hordes van andere merken die strijden om aandacht in uw branche.
Sleutelwoorden en onderzoek. Als je eenmaal weet waarom en wie, moet je het hoe aanpakken. Hoe bereik je je publiek? Wat willen ze leren, welke problemen moeten ze oplossen? Onderzoek sleutelwoorden om te vinden in zoekresultaten van zoekmachines en vind onderwerpen die inherent zijn aan uw doelgroep voordat u inhoud maakt. - Inhoudsfocus en verplichtingen.
Welke soorten inhoud gaat u maken? Hoe vaak ga je posten? Waar ga je posten? Je moet deze basis leggen om inhoud te maken met consistentie en kwaliteit. - Content creatie.
Zodra u onderwerpen, trefwoorden, een aparte stem en een doelgroep hebt, kunt u inhoud maken. Als uw inhoud echter niet echt goed is, verspilt u uw tijd. Krijg hulp als je het nodig hebt, besteed de tijd om je output aan te passen en te perfectioneren, en zet altijd de best mogelijke inhoud uit. - Inhoudspromotie.
Je inhoud gaat veel verder als je het op de juiste manier promoot. Promotie is nog effectiever als u van plan bent wanneer u uw stukken publiceert, strategisch bent over publiceren op uw blog en delen op sociale media, en een community van volgers opbouwt die uw betrokkenheid kunnen helpen overdrijven.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Wanneer u SEO gebruikt met contentmarketing, kunt u er verder en langer met geraken.
Deze twee stukken samen helpen uw organische (lees: gratis) bereik en zichtbaarheid op internet te versterken.
SEO omvat een verscheidenheid aan technieken die u helpen op topposities te komen op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s). Dit betekent dat mensen je kunnen vinden door een onderwerp op te zoeken waarin ze geïnteresseerd zijn of waar ze hulp bij nodig hebben.
Het overkoepelende doel van goede SEO is om uw sitepagina’s op de eerste pagina van Google te krijgen. (De meeste mensen klikken immers zelden of nooit op hun zoektocht naar informatie.)
Hier zijn enkele basistechnieken voor SEO waarmee uw inhoud kan worden geïndexeerd en gerangschikt in zoekresultaten:
- Strategisch geplaatste zoekwoorden –
U moet uw doelzoekwoord in de kop, in subkoppen, in de inhoud en in de metabeschrijving plaatsen om Google te helpen onmiddellijk te achterhalen waar het om gaat. - Een goed ontworpen, goed georganiseerde site –
Google kijkt hoe bruikbaar uw site is, of hoe gemakkelijk het is voor mensen om rond te klikken, te vinden wat ze zoeken en uw inhoud te lezen. - Schone pagina-URL’s –
De URL-structuur voor uw pagina’s mag niet wartaal zijn (d.w.z. http://uwdomein.com/blog/content123xyz-asdfkla). Ze moeten eenvoudig en gemakkelijk te lezen zijn (d.w.z. http://uwdomein.com/blog/how-to-do-seo).
Een boost van betaalde methoden
Organisch zoeken kan u geweldige klikfrequenties opleveren. Het geeft u ook het voordeel van het inherente vertrouwen dat mensen hebben in Google-resultaten.
Soms kan investeren in betaald zoeken je een boost geven.
Hier zijn enkele goede voorbeelden van Search Engine Land:
- Gebruik betaald zoeken om bezoekers die uw site hebben gevonden via organisch zoeken te remarketing en pas advertenties aan op basis van hun ervaring.
- Test verschillende versies van advertentietekst (A / B-testen) om te zien welke beter presteert – gebruik vervolgens wat u heeft geleerd voor uw bestemmingspagina’s op uw site.
- Betaald zoeken kan uw zichtbaarheid vergroten op manieren die organisch zoeken niet kan, zoals het geven van zendtijd voor zoekwoorden met een groot volume waarvoor u het moeilijk zou hebben organisch te rangschikken.
De combinatie van betaald zoeken en contentmarketing geeft u een samenhangend internetmarketinggeheel.
Organisch en betaald verkeer kunnen samengaan om u een betere zichtbaarheid en betere resultaten voor het genereren van verkeer bieden, wat uw leads en verkopen kan verhogen.
Geduld en standvastigheid
Contentmarketing vereist enkele stukken die veel minder tastbaar zijn dan strategie of SEO, maar misschien wel de belangrijkste.
Wanneer het echt succesvol is, is contentmarketing een langetermijnstrategie.
Het kost tijd om de ROI te zien van uw contentinspanningen.
De blogpost die u vandaag publiceert, zal niet worden uitbetaald tegen morgen, volgende week of zelfs volgende maand.
In plaats daarvan moet je het geduld en de vastberadenheid hebben om maanden te wachten – misschien zelfs tot een jaar of langer – om de opbrengsten te zien.
Het goede nieuws?
Contentmarketing is internetmarketing die in de loop van de tijd aan kracht wint. HubSpot noemt dit fenomeen ‘compounding’.
Inhoud van hoge kwaliteit krijgt in de loop van de tijd meer bezoeken. Dit helpt bij het opbouwen van de autoriteit van de pagina en kan het bereik vergroten door de manieren waarop mensen omgaan met de inhoud wanneer ze deze ontdekken.
Denk aan koppelen, delen, boeien en meer.
Het belangrijkste is dat al deze samengestelde opbrengsten uw inhoud kunnen helpen de Google-ranglijst te beklimmen, wat op zijn beurt helpt om meer mensen organisch te bereiken.
Al snel begint je harde werk aan die post zijn vruchten af te werpen in schoppen.
Het gebeurt niet meteen, maar het gebeurt wel als u uw inhoud instelt op succes, met strategie.
Er is alleen geduld en vastberadenheid voor nodig om dit te doorstaan en om inhoud te blijven aanbieden met de komende maanden in gedachten.
Wat nu? Hoe moet je duiken in internetmarketing..
Inmiddels ben je misschien opgewonden over dit ding dat contentmarketing wordt genoemd.
Je wilt erin duiken, zoals nu meteen.
Als je er klaar voor bent en klaar bent om te gaan, moet je het volgende doen:
1. Tempo jezelf en doelen stellen
Vergeet niet dat dit een marathon is, geen sprint.
Jezelf analyseren is essentieel om het goed te doen – anders begin je door te draaien en is burn-out onvermijdelijk.
Maak in plaats daarvan een analyse van waar u zich bevindt in uw bedrijf.
Denk vooruit naar waar je het volgende jaar naartoe wilt.
- Heeft u al klanten?
- Heb je een website?
- Begin je met de eerste?
Pak een pen en papier, of ga achter uw computer zitten en begin met het formuleren van enkele doelen voor contentmarketing.
Maak uw doelen haalbaar (maar niet te gemakkelijk) en maak ze meetbaar.
2. Beveilig uw inhoud ‘Home Base’
Voor het maken van inhoud, het verzamelen van leads en meer hebt u een thuisbasis op internet nodig.
Dit is:
- Waar uw inhoud zal leven.
- Waar je naar linkt wanneer je je inhoud deelt op social media.
- Waar u leads verzamelt van het verkeer dat u aantrekt.
Als je geen website hebt, begin dan met het onderzoeken van opties.
Als u een website heeft, zorg er dan voor dat deze geoptimaliseerd, gebruiksvriendelijk en georganiseerd is door de best practices voor SEO en bruikbaarheid te volgen.
3. Begin met strategiseren
Nu je doelen hebt, een thuis voor je inhoud en enthousiasme, is het tijd om verder te gaan met de rest van je contentmarketingstrategie.
We hebben de strategie al besproken, maar dit zijn de stappen die u kunt uitvoeren:
6 belangrijke, bruikbare stappen voor contentstrategieën
- Doelgroeponderzoek en ontwikkeling van merkpersona
- Zoekwoordonderzoek en SEO-kansenonderzoek
- Onderwerpidee en inhoudsplanning
- Inhoud maken / schrijven / produceren
- Community building en koesteren
- Inhoud delen en promoten op sociale kanalen
Dit is een brede lijst. Elke stap heeft zijn eigen set acties en planning.
Het is belangrijk om geen stappen over te slaan. Elk is van vitaal belang om te winnen bij contentmarketing.
Ja – dit kost tijd, moeite, planning, geduld, standvastigheid en teamwerk om het allemaal voor elkaar te krijgen.
Zodra u uw internetmarketing aan de praat krijgt, kan echter slechts één stuk inhoud in uw arsenaal een impact als deze hebben:
En dat is precies wat een stuk inhoud kan doen.
Stel je voor dat je een consistent, kwalitatief hoogstaand schema voor het publiceren van inhoud hebt opgezet en je cache met inhouditems hebt opgebouwd.
De mogelijkheden zijn onwerkelijk.
… Maar alleen als je klaar bent om je mouwen op te stropen en je handen vuil te maken.
Duik erin, plan je koers, word creatief, bouw relaties op en geniet van de internetmarketing van vandaag.
Het is anders dan je gewend bent – het heeft een kloppend hart.