Wat is SEO?
De term SEO staat voor “Search Engine Optimization” in gewoon Nederlands “Zoekmachine optimalisatie”. SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Zoekmachines zoals Google, Bing etc. kennen waarde toe aan een website of webshop. Alle technieken die ingezet worden om de waarde van je website te vergroten vallen onder SEO in mijn ogen.
Waarom wil je als ondernemer SEO inzetten?
Jij wilt als ondernemer klanten werven, producten / diensten wilt verkopen, informatie wilt verzamelen, dan heb je bezoekers nodig op je website. Wat doet een bezoeker voordat hij op je website komt? Googelen! Googelen is een werkwoord en iedereen doet het. We zoeken op internet naar een product of dienst door gebruik te maken van zoekmachines.
Vervolgens klikken we op één of meer van de getoonde resultaten om door te gaan naar de website of webshop. Hoe zit het met deze getoonde resultaten in de zoekmachines? De resultaten die worden weergegeven in Google zijn te verdelen 2 onderdelen. Een betaalde advertentie en een organische positie (geen advertentie). Ik zal je een voorbeeld geven van deze resultaten gericht op een zoekopdracht.
Voorbeeld:
Particulieren met een woning (vrijstaand, tussenwoning of hoekwoning) in Den Bosch en omstreken die vloerisolatie willen laten aanbrengen, zijn jouw doelgroep en potentiële klanten.
Je hebt namelijk een vloerisolatie bedrijf en je bent gevestigd in Den Bosch. Als ondernemer heb jij gekozen voor een bepaald type vloerisolatie. Een merk (TONZON) waar jij als specialist achter staat. Kwaliteit en prijs zijn daarbij belangrijk voor je. Service is iets dat jij vanzelfsprekend vind omdat je voor je product en dienst staat. Je werkt door heel Nederland, maar het liefst in je regio, gezien reistijd en planning.
Als iemand zoekt op “vloerisolatie” krijgt men resultaten te zien die te maken hebben met soorten vloerisolatie, milieu pagina’s, verbouwing sites en veel meer. Niet echt gerichte resultaten in Google. Als men specifieker zoekt op “vloerisolatie aanbrengen in Den Bosch” zou het zeer interessant zijn om hoog te scoren met jouw bedrijf. Het is midden in je regio, gericht op het aanbrengen van vloerisolatie. Deze bezoeker zou je het liefst op je website willen hebben.
Voorbeeld resultaten in zoekmachine van Google op basis van zoekopdracht “vloerisolatie aanbrengen in Den Bosch”.
Zowel betaalde advertenties (SEA) als organische resultaten (SEO).
Veel bezoekers of juist relevante bezoekers?
Ik hoor vaak, ik wil veel bezoekers op mijn website hebben. Laten we dat even nuanceren geef ik dan aan. Je wilt relevante bezoekers op je website krijgen. Google kijkt zo ook naar het zoekwoord of zoekzin die een potentiële bezoeker van je website ingeeft in de zoekmachine. Als de relevantie tussen het zoekwoord of zoekzin in Google en je website de beste match geeft, krijgt je website een hoge positie in de resultaten. Maar wat zijn nu die zoekwoorden of zoekzinnen die een bezoeker ingeeft als hij zoekt in de zoekmachines? Bovenaan in Google is één, er is echter meer. Als je gevonden wordt op een zoekwoord of zoekzin waar niemand op zoekt is dat niet relevant. Het levert je geen of nauwelijks bezoekers op. Door het toepassen van SEO optimaliseer je je website. Gericht op de juiste zoekwoorden, zoekzinnen, zodat je hiermee hoog in de zoekresultaten komt te staan.
Waaruit bestaat SEO?
SEO bestaat uit een aantal elementen, zeg maar onderdelen;
- Techniek optimalisatie
- Content optimalisatie
- Linkbuilding
Deze onderdelen laat ik even voor wat het is. Voorafgaand aan het aanpakken van deze onderdelen moet je eerst weten welke zoekwoorden of zoekzinnen van belang zijn.
- Wat typen je potentiële klanten in het zoekvenster van de zoekmachine in?
- Wat zoeken ze?
- Hoe zoeken ze?
Allemaal vragen waarop je vooraf zo goed mogelijk antwoord wilt geven. Een zoekwoord analyse, onderzoek, voorafgaande aan het daadwerkelijk inzetten van SEO helpt.