In dit overzicht vind je de 10 grootste voordelen van Google Adwords. Als je meer wilt weten over een bepaald onderdeel, laat dan een reactie achter.
De 10 grootste voordelen zijn in mijn ogen:
1. Actief je doelgroep benaderen
Het grootste voordeel van Google Adwords is dat je op een snelle manier de doelgroep kan benaderen die op zoek is naar jouw product of dienst. Door middel van Google Adwords kun je op snelle manier de toppositie in Google veroveren. Dus meer zichtbaarheid, meer bezoekers naar je website en meer klanten. Doe dit niet zomaar, maar laat een specialist een relevante campagne opzetten.
2. Beheerbare kosten en CPC (cost-per-click)
Je hebt zelf de controle over de kosten. Vooraf bepaal je zelf wat het dagbudget is, dit budget zal nooit worden overschreden. Tevens kun je zelf bepalen wat het maximale bedrag mag zijn dat je aan Google betaalt voor een klik op jouw advertentie (cost-per-click).
Rekenvoorbeeld:
Je stelt een dagbudget in van €50,-. In deze camapgne selecteer je een aantal zoekwoorden waar je op wilt adverteren, maar met een maximale CPC van €0,50. Grof gezegd krijg je voor een dagbudget van €50,- dus 100 klikken naar je website.
3. De uitingen zijn zeer snel zichtbaar
Je wilt op een snelle manier extra verkopen genereren. Een advertentie plaatsen in een tijdschrift of krant kost al snel enkele dagen. Wanneer je een Adwords-camapgne opstelt is deze in principe direct zichtbaar in Google.
4. Controle en flexibiliteit
Zoals ik al eerder aangaf bepaal je zelf het dagbudget en de maximale kosten per zoekwoord. Wanneer een campagne goed loopt kun je het budget eenvoudig opschalen om de verkopen te maximaliseren. Je ziet precies hoeveel aankopen je terug krijgt voor het geïnvesteerde bedrag en wat de kosten zijn per verkoop of lead. Je houdt altijd de volledige controle.
Tevens bepaal je zelf:
- de zoektermen waar je op wilt adverteren;
- de geografische gebieden waar je op wilt targetten;
- de dagen en tijdstippen wanneer jouw advertenties worden getoond;
- de tekst van je advertenties;
- de bestemmingspagina achter de advertentie;
- de taalinstellingen van je doelgroep.
5. Sturen op conversie
Je bepaalt zelf de kwaliteit van je leads. Wanneer je boeken verkoopt ga je niet adverteren op zoekwoorden als bloemen, sportschoenen of telefoons. Relevante zoekwoorden kunnen zijn: kookboeken, schoolboeken, kinderboeken, etc. Je bepaalt dus zelf hoe relevant jouw zoekwoorden zijn. Verder kun je zoekwoorden die wel veel kosten maken, maar niets opleveren, uitsluiten van je campagne.
Tot slot bepaal je zelf de gewenste conversie. Gaat het om een aankoop? Of is het invullen van een contactformulier al voldoende.
6. 50% van de mensen klikt op een advertentie.
Veel mensen geven te kennen niet op de advertenties in Google te klikken en vragen zich daarom af waarom het zinvol is om te adverteren. Het blijkt uit meerdere studies dat circa 50% van de bezoekers op een advertentie klikt en het biedt dus zeker mogelijkheden. In je Adwords-account kun je ook precies zien hoeveel bezoekers er per campagne, advertentiegroep of zelfs per zoekwoord op je website zijn gekomen. Adwords biedt dus zeker mogelijkheden!
7. Meerdere campagnes tegelijkertijd
In traditionele media zoals print, tv of radio is het vaak niet mogelijk om meerdere camapgnes tegelijk te voeren. Je moet je vaak beperken tot een specifieke productcategorie van je winkel. Met adwords kun je meerdere campagnes tegelijk voeren die specifiek zijn afgestemd om de verschillende productgroepen.
8. Gedetailleerde prestatierapporten
Adwords geeft de mogelijkheid tot gedetailleerde prestatierapporten. Deze rapporten kunnen eenvoudig worden ingezet ter verantwoording richting het management en om de kwaliteit van je campagnes te beoordelen. Aan de hand van de statistieken kunnen vervolgens strategische beslissingen worden genomen.
9. Handige extensies
Om je advertenties extra kracht bij te zetten biedt Google Adwords de mogelijk tot advertentie-extensies. De extensies zijn bedoeld om uw advertentie nog aantrekkelijker te maken. Aantal voorbeelden van extensies zijn:
- Recensie-extensie: u kunt recensies van uw website koppelen aan uw advertentietekst. Door middel van een sterren rating wordt de kwaliteit van uw bedrijf weergeven.
- Sitelinks: relevante links naar andere pagina’s op uw website.
- Oproepextensie: een bel-knop in uw advetentie. Met één klik op uw advertentie kan een bezoeker direct naar u bellen. Uiteraard is dit alleen mogelijk op mobiel.
- App-extensies: een download knop voor het direct downloaden van de applicatie die u wilt promoten. Deze extensie is echter alleen beschikbaar op mobiel en tablet.
- Locatie-extensies: hiermee kunt u uw bedrijfsadres, zakelijk telefoonnummer en een kaartmarkering bij uw advertentietekst weergeven.
Lees meer over de advertentie-extensies op de Support pagina van Google.
10. Een cadeau voor de twijfelaar
Voor de lezers die niet zijn overtuigd van de kracht van Google Adwords biedt Google gratis advertentietegoed om het uit te proberen.